Siglogo

Internationell Speditör

Yrkeshögskola

Flyg
 

Elevrepresentant

 

Kontakt

Frågor till Gabriel, maila:

gabriel.erno@gmail.com

 

vuxlogo

 

Gabriel

Jag heter Gabriel Ernö och är 30 år. Innan jag började den här utbildningen har jag arbetat som lastbilschaufför i sex år, jag har kört C-bilsdistribution på DB Schenker, varit säljare på brödfirmorna Pågen och Polfärskt samt kört färskt, fryst och kolonialt på ICA och Coop till deras butiker. De senaste tre åren har jag lotsat en långtradare i linjetrafik mellan Hälsingland och Stockholm.

I februari 2015 kände jag att det var dags att söka mig vidare. Jag hade länge haft funderingar på att bli transportledare eller liknande när jag fått mer erfarenhet inom lastbilsyrket och sökte nu lite på Internet om det fanns utbildningar till det. Det gjorde det, men det fanns också en utbildning i Sigtuna till internationell speditör. Yrket speditör var för mig då rätt okänt och jag frågade en kollega som varit i branschen ungefär sedan högertrafiksomläggningen och fick det lite närmare förklarat. Planerna om att bli transportledare åkte i papperskorgen för tillfället. Jag satsade på att bli speditör.

Att har arbetslivserfarenhet inom transportbranschen har visat sig vara väldigt nyttigt. Dels gjorde det att jag kom in på utbildningen (minst två år inom branschen ger särskild behörighet), och dessutom hjälper den mig att relatera det vi lär oss om till verkliga händelser som jag varit med om inom lastbilsjobbet. Mycket i kurserna har jag fått gratis, annat har jag fått plugga rejält till. Ekonomi, bokföring och marknadsföring var inte min kopp te, men det tar man sig igenom ändå men hjälp av en duktig lärare som har lång erfarenhet inom bankvärlden och ekonomi i allmänhet!

Vad kan jag säga mer om utbildningen? Under första året läser man bland annat logistik, kommunikation och ledarskap samt ekonomi. Även juridik, kundrelationer och säljtekniker tas upp. Det ger lite kött på benen inför första praktikperioden (LIA – Lärande I Arbete) som man är ute på under vårterminen. Den är 10 veckor lång, och sedan kommer en till LIA-period i årkurs 2 som omfattar hela 16 veckor. Det gör att nästan en tredjedel av hela utbildningen består av praktik ute i arbetslivet. Det är ett stor plus och förmodligen en viktig anledning till att 9 av 10 har jobb 6 månader efter examen!

Jag gjorde min första LIA på Schenker Air & Ocean vid Arlandastad. Jag fick vara på deras import- och exportavdelning. Jag fick även vara på finansavdelningen där alla fakturor betalas m.m. och på Ericssons kontrolltorn. Det var mycket lärorikt att se så mycket och att få ”känna” på arbetet i verkligheten bortom klassrummet.
Jag går nu andra året och ska snart börja med mitt examensarbete, och efter det är det LIA-period 2 som gäller. Jag hoppas hitta praktikplats på ett företag där jag kan lära mig mer om flygspedition med inriktning mot export då jag gärna vill arbeta med det efter utbildningen.

Tycker du att branschen verkar spännande? Är du intresserad av transport och logistik? Då kan denna utbildning vara något för dig! Transportbranschen kommer bara bli större framöver p.g.a. globaliseringen, vilket kommer ge mer jobb till speditörer och andra logistiker. 80 % av de som avslutar den här utbildningen har jobb direkt efter examen, och 90 % har jobb efter 6 månader!

Är det något ni undrar över så maila mig gärna (gabriel.erno@gmail.com)!

 

 

 

 

 
Internationell Speditör Yrkeshögskola